Distributeurs zoals SNX spelen een cruciale rol in het IT-ecosysteem. Hoewel leveranciers gemiddeld 40% van hun hardware en software direct aan grote klanten verkopen, vertrouwen ze op distributeurs om de vele kleine en middelgrote bedrijven te bereiken. SNX koopt producten met korting van leveranciers en verkoopt deze aan wederverkopers, die ze vervolgens aan de eindklant leveren. Naast distributie voegt SNX waarde toe door marktbereik, logistiek, financiële assistentie, marktinzichten, productbundeling en -integratie en onafhankelijk advies te bieden. SNX is de marktleider in een gefragmenteerde industrie. Het bedrijf profiteert van schaalvoordelen, bredere leveranciers-/wederverkopersrelaties en betere prijzen, waardoor het consistent meer marktaandeel wint. SNX levert producten van meer dan 1.500 leveranciers en verkoopt deze aan meer dan 150.000 wederverkopers, waarmee het een breed gespreide leveranciers- en klantenbasis heeft. Slechts één leverancier en één klant zijn goed voor meer dan 10% van de omzet. Zowel de leveranciers- als klantenconcentratie is in de loop van de tijd afgenomen.
De verschuiving van traditionele hardware naar cloud en services is gunstig voor SNX, omdat dit zorgt voor een stabielere inkomstenstroom uit abonnementen en minder afhankelijkheid is van individuele verkopen. Deze verschuiving brengt ook meer complexiteit met zich mee, wat voordelig is voor distributeurs, aangezien het hun taak is om te vereenvoudigen. SNX doet dit door diensten met een hoge marge aan te bieden, zoals consulting, integratie en ondersteuning. Daarnaast profiteert SNX van de groeiende adoptie van AI. AI vereist veel rekenkracht, dus buiten AI-aangedreven softwareoplossingen zullen bedrijven ook hun servers, switches en opslag moeten upgraden. Historisch gezien zijn nieuwe technologieën, zoals AI, duurder en hebben ze hogere marges voor de distributeurs.
Waardering
De IT-markt is historisch gegroeid met ongeveer 5% en SNX groeit iets daarboven, wat resulteert in een omzetgroei van 6-7%. De verwachting is dat de winsten nog sneller zullen groeien dankzij de hogere marges van de sneller groeiende softwareproducten en diensten. SNX genereert substantiële kasstromen, die de onderneming gebruikt voor waarde verhogende acquisities of uitkeringen aan aandeelhouders, wat ongeveer 10% bijdraagt aan het jaarlijkse rendement. Dit leidt tot een verwacht jaarlijks totaalrendement van 15-20%, in lijn met de prestaties van het bedrijf over de afgelopen twintig jaar. Ondanks dat het een hoger groeiprofiel heeft dan veel andere beursgenoteerde bedrijven, handelt SNX tegen een relatief lage waardering van slechts 9x de verwachte winst. Bovendien heeft het bedrijf bewezen economisch veerkrachtig te zijn, door ook tijdens de financiële crisis de winst per aandeel te laten groeien.
Risico’s
Het grootste risico voor SNX is de mogelijkheid om door zijn leveranciers te worden gepasseerd. Velen vreesden dat de verschuiving naar de Cloud distributeurs overbodig zou maken. Deze bezorgdheid is onjuist gebleken, aangezien de toegenomen complexiteit de waarde propositie van distributeurs heeft vergroot. Dit blijkt ook uit het feit dat het indirecte kanaal (verkoop dia distributeurs) sinds 2007 een marktaandeel van 300 basispunten heeft gewonnen ten opzichte van het directe kanaal (van leverancier aan eindklant). Bovendien lopen veel van de relaties van SNX met leveranciers en wederverkopers meer dan veertig jaar, dat een diep vertrouwen heeft gecreëerd, wat deze partnerschappen zeer duurzaam maakt.
Management
Patrick Zammit werd onlangs gepromoveerd tot CEO na ruim zeven jaar dienstverband. De meeste andere managers werken al meer dan een decennium bij het bedrijf. Deze lange levensduur zien wij graag, omdat het duidt op een sterke bedrijfscultuur en stabiliteit, wat vooral waardevol is gezien SNX’s sterke trackrecord. Bestuurders en leidinggevenden bezitten gezamenlijk 2% van het bedrijf en het grootste deel van de beloning van bestuurders is afhankelijk van de aandelenkoersprestaties en belangrijke financiële maatstaven.
ESG
SNX heeft extern gevalideerde doelstellingen gesteld, waaronder het verminderen van de Scope 1 & 2-uitstoot met 42% tegen 2030, koolstofneutraal te zijn per 2045 en een target om tegen 2028 90% van de inkopen te doen bij leveranciers die hier ook bij aansluiten. Daarnaast hebben ze verschillende doelstellingen op het gebied van diversiteit.