Booking ontvangt commissie van hotels, appartementen, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurbedrijven. Dit is gemiddeld 15% van de totale boekingsprijs. Hotels hebben vaak moeite om hun kamers te vullen, zoals blijkt uit historische bezettingsgraad van 60-70%. Bedrijven met hoge vaste kosten, accepteren graag extra volume, zelfs als dat betekent dat ze 15% commissie moeten betalen. Booking’s belangrijkste klanten zijn kleinere hotels die niet de naamsbekendheid van grote ketens zoals Hilton of Marriott hebben en daarom meer afhankelijk zijn van Booking om gasten aan te trekken.
Ondanks de al enorme schaal van het platform, zien we een lange weg voor toekomstige groei. In 2019 had Booking slechts een marktaandeel van 10% op de wereldwijde accommodatiemarkt, terwijl 50% van de boekingen nog steeds offline werd gedaan. Booking profiteert ook van haar worstelende concurrent, Expedia, dat marktaandeel verliest als gevolg van managementveranderingen en een IT-migratie. Een andere concurrent is Airbnb, dat zich richt op alternatieve accomodaties, vooral particulieren die hun woning of kamer verhuren. Airbnb presteert goed, ,maar men ziet vaak over het hoofd dat Booking zelf ook een sterk alternatief accommodatiebedrijf heeft opgebouwd. Dit segment is goed voor 30% van alle boekingen, wat bijna overeenkomt met het totale aantal boekingen van Airbnb.
Booking concurreert ook met kleinere OTA’s, die met structurele nadelen kampen. Het meeste verkeer uit de sector komt via Google, waar de plaatsing van advertenties afhankelijk is van de relevantie en kwaliteit van de site. Concurrenten met lagere klikfrequenties en conversiepercentages betalen meer en worden lager op de pagina vermeld. Booking is dus niet alleen beter in het aantrekken van verkeer; ze doen het ook goedkoper. Kortom, Booking heeft een benijdenswaardige positie in een groeiende markt waar ze hun marktaandeel zeer waarschijnlijk blijven vergroten.
Waardering
Omdat Booking commissie ontvangt over de boekingen, wordt de groei gedreven door zowel het aantal geboekte overnachtingen als de bijbehorende prijs voor de kamer. In het afgelopen decennium groeide het aantal geboekte overnachtingen met 15% per jaar en de prijs per kamer met 2%. Deze periode omvat zelfs de door Covid getroffen jaren 2020 tot 2022. Management verwacht op lange termijn dat het aantal geboekte overnachtingen met meer dan 10% per jaar zal groeien en de winst nog sneller. Wij zijn van mening dat dit geloofwaardige doelstellingen zijn, aangezien reisuitgaves historisch gezien twee keer zo snel groeide als het bbp en er nog steeds voldoende ruimte is voor Booking om marktaandeel te winnen.
Booking gebruikt vrijwel alle vrije kasstroom voor de inkoop van eigen aandelen, waardoor het aantal aandelen historisch gezien met 5% per jaar afneemt. Dit stuwt de winstgroei van +10% naar een groei van de winst per aandeel van +15%. Met een waardering van 20x de verwachte winst over de komende twaalf maanden denken wij dat dit een aantrekkelijk prijs is voor zo’n dominant bedrijf. We zien ook graag dat het bedrijf bijna geen netto schuld op de balans heeft.
Risico’s
Reisuitgaven zijn niet immuun voor recessie, en dat geldt ook voor Booking. Tijdens de grote financiële crisis bevond Booking zich nog in de sterke groeifase en bleef tijdens de crisis met 25-30% groeien. Dit is niet representatief voor het bedrijf van vandaag, aangezien het zich nu in een meer volwassen fase bevindt. Grote hotelketens zagen hun omzet met gemiddeld 15% dalen. Wij zijn van mening dat Booking het beter zou moeten doen gezien hotels tijdens een crisis meer gebruik maken van OTA’s om zo de dalende bezettingsgraad te stimuleren. Bovendien beperkt de grotendeels variabele kostenbasis van Booking de impact van dalende inkomsten op de winst. Marketing is goed voor 50% van de totale kosten. Booking betaalt Google per klik voor advertenties. Toen de omzet in 2020 met 55% daalde, daalden de marketingkosten met 56%.
Een ander risico is Google. Google is geen OTA en we zien niet dat het er een gaat worden. Dit zou niet alleen een afwijking zijn van hun bedrijfsmodel, het zou ook betekenen dat ze hun advertentie-inkomsten met hoge marges van hun belangrijkste klanten zouden verliezen. Het grotere risico is dat Google een groter deel van de taart in handen krijgt door zijn marketingprijzen op te drijven. Het merendeel van de marketingkosten van Booking bestaat uit prestatiegerichte advertenties. De marketing als percentage van de omzet steeg van 28% in 2013 naar 34% in 2018. Booking reageerde door een loyaliteitsprogramma te lanceren en kortingen aan te bieden die alleen in de app te zien zijn zo om reizigers rechtstreeks naar hun mobiele app of website te lokken. Dit is succesvol gebleken nu meer dan 50% van het verkeer op het platform via deze kanalen komt. Marketing als percentage van de omzet daalde naar 32%, met de verwachting dat dit nog verder zal dalen.
Management
Glenn Fogel is de CEO sinds 2017. Hij trad in 2000 in dienst bij de holding en speelde een belangrijke rol bij de overname van Booking.com in 2005. Fogel bezit direct voor meer dan $70 miljoen aan aandelen en voor meer dan $150 miljoen indirect via compensatie-gerelateerde opties. Ondanks zorgen over zijn beloningspakket tijdens de pandemie, gegeven zijn aanzienlijke bezit in Booking-aandelen en ruim tien jaar aandeelhoudersvriendelijke kapitaal allocatie hebben wij het vertrouwen dat het management in het belang van de aandeelhouders handelt. Het bedrijf heeft onlangs Ewout Steenbergen aangesteld als CFO, die voorheen werkte bij S&P Global, een aandeel uit de Laaken portefeuilles.
ESG
Booking heeft in haar kernactiviteiten beperkte directe blootstelling aan het milieu. Het bedrijf streeft ernaar klimaatneutraal te zijn en werkt op 100% hernieuwbare elektriciteit. Indirect is de reisindustrie een belangrijke bron van CO2-uitstoot. Om dit aan te pakken heeft Booking de ‘Travel Sustainable’ badge gelanceerd om accommodaties te identificeren die duurzame praktijken volgen. Ruim 400.000 accommodaties zijn nu voorzien van deze badge.