Alimentation Couche-Tard (ATD) is ‘s werelds op één na grootste exploitant van “convenience” winkels, met bijna 17.000 winkels wereldwijd, waaronder alle TotalEnergies-verkooppunten in Nederland.
Hoewel de verkoop van brandstof, dranken en snacks niet zo spannend klinkt als AI, zijn convenience winkelketens een van de grootste succesverhalen op de aandelenmarkten. Dit komt grotendeels door drie factoren. Ten eerste verkopen bedrijven als ATD niet simpelweg goederen, ze verkopen tijd en gemak. De winkels zijn aantrekkelijk gelegen in gebieden met veel verkeer, zijn 24/7 geopend en verkopen voornamelijk producten voor onmiddellijke consumptie. Ten tweede neemt het aanbod (d.w.z. het aantal convenience winkels) af, waarbij het marktaandeel steeds meer verschuift naar de grotere spelers, waardoor de winst per winkel stijgt. Ten derde wordt het bedrijf steeds aantrekkelijker door schaal. Grotere spelers profiteren onder andere van inkoopkortingen op brandstof en producten in de winkel, hebben hun eigen distributienetwerken, gestandaardiseerde best practices en loyaliteitsprogramma’s. De kleine speler, die op vrijwel break-even winstgevendheid opereert, zet de prijs en ATD volgt. Wanneer brandstofprijzen of het kostenprofiel van de winkels stijgen, zijn de kleinere spelers genoodzaakt om de prijzen aan de pomp te verhogen of ze lopen het risico om failliet te gaan. Vanwege de schaalvoordelen van ATD en haar discipline om de kosten laag te houden, heeft dit geleid tot consistente margeverbetering.
De Amerikaanse markt—ATD’s belangrijkste regio—telt ruim 150.000 conveniencewinkels, waarvan twee derde in handen is van ondernemers met hoogstens tien vestigingen. De drie grootste ketens hebben samen maar 15% van de markt (in 2004 was dat 8%). ATD heeft dus nog jaren van consolidatie voor de boeg, via het bouwen van nieuwe winkels of door overnames. Het laatste is aantrekkelijk omdat ATD relatief lage waarderingen betaalt en daar bovenop de winst met 40-60% kan verhogen door schaalvoordelen en operationele best practices op de nieuwe winkels toe te passen.
Waardering
ATD heeft de afgelopen tien jaar haar omzet en winst per aandeel met 6% and 15% per jaar zien stijgen. Dit komt voornamelijk door verbeteringen in het huidige winkelnetwerk, met een jaarlijkse stijging van de brutowinst per winkel van ~4% en kosten die slechts ~2% stegen, wat resulteerde in ~8% groei van de operationele winst per winkel. Daarnaast breidde ATD haar winkelnetwerk jaarlijks met 5-6% uit. Deze combinatie van hogere winstgevendheid en netwerkgroei ondersteunt de verwachting van 15% jaarlijkse winstgroei tot 2028, met een nog hogere groei van de winst per aandeel. Gezien de sterke economische veerkracht en de waardering van 17,5x de verwachte winst, vinden we de vooruitzichten aantrekkelijk.
Risico’s
Het grootste risico voor ATD is de toename in de elektrische voertuigen (EV) penetratie, wat de brandstof- en winkelinkomsten zou kunnen verminderen. De data suggereren echter dat dit risico beheersbaar of zelfs potentieel gunstig is. Dalingen in de vraag naar brandstof hebben historisch gezien geleid tot hogere brandstofmarges. Brandstofvolumes hebben gepiekt in 2006 en sindsdien heeft ATD haar bruto brandstofwinst per winkel met meer dan 300% verhoogd. In Noorwegen, waar 80% van de nieuwe autoverkopen EVs zijn, is de vraag naar brandstof sinds 2018 met slechts 2% per jaar gedaald. In de VS blijft de acceptatie van EVs laag (8% van de nieuwe verkopen, 1% van het wagenpark), hierdoor is een aanzienlijke impact onder agressieve groeiscenario’s nog zeker tientallen jaren in de toekomst. Bovendien duurt het snel opladen van EVs ongeveer 15 minuten, wat klanten aanmoedigt om meer tijd bij stations door te brengen. Dit resulteert erin dat 40% van de bezoeken van EV-klanten wordt omgezet in aankopen in de winkel, vergeleken met slechts 16% voor klanten van brandstofvoertuigen.
Management
Het is positief dat de oprichter nog steeds betrokken is als voorzitter en als grootaandeelhouder met bijna 13% van de uitstaande aandelen in bezit. Twee van de drie overgebleven medeoprichters zijn ook nog actief als bestuursleden, die samen nog eens 6% bezitten. ATD heeft een stabiel en ervaren managementteam. De huidige CEO Alex Miller, is pas de derde CEO in de 45-jarige geschiedenis van het bedrijf, een uitzonderlijke statistiek op de kapitaalmarkten. De heer Miller werd zorgvuldig gekozen, na meer dan 12 jaar bij het bedrijf. Bovendien heeft het bedrijf een bewezen track record op het efficiënt runnen van de winkels en op het gebied van kapitaal allocatie.
ESG
Het bedrijf rapporteert uitgebreid over ESG-initiatieven en heeft ambitieuze doelen gesteld. Tegen 2030 wil ATD $1 miljard hebben geïnvesteerd in projecten zoals hernieuwbare brandstofdispenser en wil het neutraliteit hebben bereikt voor Scope 1- en 2-emissies. Daarnaast is er veel aandacht voor veiligheid: het ‘zero-harm’-beleid voor medewerkers heeft geleid tot 40% minder overvallen en 25% minder werkgerelateerde verwondingen sinds 2020.